آخرین رویدادها

اخبار بین الملل

UP TOGGLE DOWN

هند: به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نمی‌پیوندیم

کشتی‌های جنگی هند که در حال اسکورت نفتکش‌های این کشور در خلیج فارس هستند برای...

مقام پنتاگون: هدف از ایجاد ائتلاف دریایی، تقابل با ایران نیست

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت هدف واشنگتن از طرح جدید خود برای ایجاد...

تاکید پوتین و مکرون بر حفظ برجام

سران روسیه و فرانسه خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده و بر ضرورت افزایش...

جستجوی نیروی دریایی آمریکای برای یافتن یکی از تفنگداران خود

نیروی دریای آمریکا اعلام کرد در جستجوی یکی از نیروهای ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن است...

ترامپ: ترکیه را فعلا تحریم نخواهم کرد

رئیس جمهور آمریکا گفت در حال حاضر قصد ندارد ترکیه را به علت خریداری سامانه...
دوشنبه, 25 دی 1396 ساعت 10:58

یکی از مهم­ترین آداب اجتماعی آشوریان ایران، چنین بوده که هرگاه جمعیت آنان در شهری روی به فزونی نهاده است، آنان به تاسیس انجمن­های ملی و فرهنگی و اجتماعی مبادرت نموده اند. به همین جهت بود که در سال 1898، پس از مهاجرت عده­ ی کثیری از جوانان آشوری-کلدانی ساکن سلماس به تهران و استخدام در وزارتخانه ­ها و ادارات دولتی، بنیان اولیه­ ی انجمن آشوریان تهران گذارده شد.

دوشنبه, 20 فروردين 777 ساعت 11:50

اولین و آخرین ترانه ای که سرودم سال 46-45 بود. دانشجوی سال دوم ادبیات و زبان انگلیسی بودم که ، برای دوست هم مدرسه ای ام در دبستان فرهنگ آبادان ، که حالا ، ستاره جوان موسیقی پاپ در تهران شده بود و در رستوران های برتر از رستوران های گروه بلک کتس و فرهاد ، می خواند آن را ساختم: ادموند ؛ که امروز هم در سال های هفتاد زندگی ستاره موسیقی پاپ آشوری است. درغربت البته. آن  سال ها ادموند گاه با «نارملا» ، پاپ خوان دیگر آشوری ، می خواند.که امروز اگر بود، در سال های پایانی هشتاد زندگی بود. «نارملا» از رادیو رضاییه آن هنگام‌، درخشیده و به تهران آمده بود و ادموند ، از آبادان که او هم آن جا درخشیده بود. و حالا آوازهای پاپ خوان های آن روز را در رستوران ها خوش می خواندند.

این نخستین ترانه اختصاصی خود ادموند بود ، که گمانم«پرویز مقصدی» آهنگ اش را ساخته بود و جای ترانه سراهای قدر می خواستند ، یک ترانه سرای جوان ، با نگاهی تازه آن را بسراید. آن چه را از آن ترانه یاد دارم ، مطلعی بود ، که تکرار می  شد و تکرار آن به دل می نشست و دهان به دهان می گشت: الهی روزی ، تو هم بسوزی.... در آتش جدایی ... . ترانه را صفحه پرکنی «بتهوون» به روی صفحه 45 دور ، به بازار داد.به بازار موسیقی پاپ آمد و برای صدایی جوان چون ادموند، فروش خوبی هم داشت.آن هنگام دوران تکتازی ویگن و منوچهر سخایی بود ، تا که «آرتوش» بیاید.

من باید شعر را به موسسه  بتهوون واگذار کنم ، اگر چه آن را هدیه به دوست دبستانی ام کرده بودم. موسسه بتهوون، در چهارراه پهلوی آن هنگام و ولی عصر امروز بود. امضا دادم و در کمال حیرت و ناباوری ام ، دویست تومان ، گرفتم. برای دانشجوی یک لاقبای ، آن هنگام پول خوبی بود. یک شام در همان رستوران رنگین کمان که ادموند می خواست بخواند ، بیست و پنج تومان بود. «ادموند»، در هیاهوی بازار غوغاسالار موسیقی پاپ آن هنگام ، نتوانست ، سری در میان سرها درآورد ، اما در موسیقی آشوری ماند و ستاره شد.موسیقی پاپ ایرانی، قربانی های بسیار داشت و از صداهای ماندنی آن هنگام تا به امروز ، «اوی» بود. با صدایی بسیار پرشباهت به صدای ویگن  که صدای خودش بود، نه که تقلید کند.

او هم در هیابانگ آن هنگام موسیقی پاپ ایرانی ، از پا درآمد ، اما از آن هنگام ، در موسیقی آشوری ، تا به امروز سلطان پاپ ماند. «اوی» با موسیقی حیرت انگیز با تنظیم جوانی که ترومپت نواز بود «کلیچ» نام ، اثری ماندگار خواند. هنگامی که «محمد صالح علا» ،  نوار ربع اینچی آن را بر دستگاه «ریل» امپکس شنید ، گریست و ترانه ای ماندگار برای آن به رایگان سرود ، که آشوری  و فارسی آن هنوز از ترانه های جاودانی است: باران می بارد‌، برگ ها ، فرو می افتند.. . هنوز زمزمه می شود. ترانه ای برای رقص سنتی «جانیمان» آشوری. اوی ، راهی غربت شد و همان جا ماند.

شاید تلخ ترین حادثه ، در میان چرخ  های بی رحم موسیقی پاپ ایرانی ، در دهه چهل ، حکایت «آلبرت خوشابه»است. جوانی با صدای غریب. که پس از آواز خوانی ویگن ، در هتل بوعلی در زادگاهش همدان ، جای او را گرفت. برادران او ، همه کامیون دار بودند و او تحصیلکرده ،که در وادی موسیقی پا گذاشته بود. به او گفته بودند برای سر در آوردن در کنار غول های پاپ آن هنگام ، باید هزینه کند. کلان هم هزینه کند. به سراغ نامداران موسیقی و ترانه سرا برود و کار از آن ها بخرد. برادران یک کامیون شان را فروختند و برای او هزینه کردند. هر که را می شناختند ، سفارش دادند. یازده ترانه خواند و همه در رادیو ایران آن هنگام مجوز پخش گرفتند.

بهترین یاران «آلبرت خوشابه»، که با نام «آلبرت» خواند، سورن و سارگن و پیترسون یا پتکا آهنگ سازان و نوازندگان بی همتای با نجو و ماندولین و آکاردئون بودند ، که هنوز موسیقی بی کلام آن ها‌ ، از رادیوهای ما ، پخش می شود.

پول یک  کامیون به باد رفت  و «آلبرت»  نتوانست در موسیقی پاپ ایرانی در برابر غول های آن هنگام دوام بیاورد. دنیای موسیقی را رها کرد و به غربت  رفت و هرگز نخواند. نام های بسیار دیگری بودند ، که در دنیای موسیقی پاپ دهه چهل و پنجاه ، تاب نیاوردند و با همه تلاش ها و ارزش ها ، نماندند.موسیقی ، به ویژه پاپ ، در‌آن سال ها  ماشین درهم شکننده بی رحمی بود ، که بازی خودش را داشت.و این حکایتی بود که بر آشوریان رفت.

ارامنه ، بختی خوش تر داشتند و آن ، حضور ویگن ، سلطان پاپ بود. و آرتوش که در اوج از عرصه موسیقی کناره گرفت. و حالا چه بر سر پاپ خوان های ایرانی دیگر آمد ، حکایت مثنوی هفتاد من است. چه ستاره ها ، که ندرخشیده ، خاموش شدند با بده-بستان ها آن هنگام خاموش شان کرد.

این موسیقی پاپ بی ترحم...

دوشنبه, 15 اسفند 776 ساعت 11:51

بیشتر نیازمند عمل هستیم تا حرف


ما آشوریان در دوران اولیه تاریخ ، پیشرو کلیه جهانیان بوده ایم و پیوسته در حال خدمت برای رساندن فایده به بشریت بوده ایم و همیشه به آن عملکردهای ادوار گذشته  افتخار میکنیم و میگوییم که اجداد ما اینگونه و آنگونه بودند. با ندای بلند اعلام میکنیم که آشوریان مخترع همه چیز بوده اند : مخترع تقسیم زمان از ثانیه ها تا سال ها ، مخترع خط نوشتار ، مخترع داد وستد ، مخترع خط و آلات موسیقی  و گسترش دهنده کلیه علوم ! اما واقعا امروز کجا ایستاده ایم؟ چه فایده ای به امتمان می رسانیم؟ چه میراثی برای آیندگانمان به جا میگذاریم؟ چند نفر از ما به مسائلی که بسیار مهم و ضروری اند آگاهیم؟
متاسفم که بگویم ، بسیار کم. عملکردهای ماندگار انجمنهای ملیمان را میبینیم ، به جای اینکه به سمت فعالیتهای ادبی، فرهنگی،هنری و غیره بروند و پشتیبان افرادی باشند که تاریخ آشوریان را زنده نگه میدارند ، بدنبال فعالیتهای شخصی اند و با فراموش کردن وظیفه اصلیشان ، سعی میکنند فقط خودی نشان دهند و اگر شخصی نتواند کار محوله اش را به انجام برساند ، در برابرآن وظیفه می ایستد تا دیگران نیز نتوانند آن را به انجام برسانند. تاسف بار است که برخی مسئولین، بیشتر بدنبال حرف و نشان دادن خود هستند تا عملکرد مورد انتظار و فایده دار.
هدفم این نیست که بگویم تمام انجمنهای ملی ما اینگونه اند ، اما این وضعیت تلخ وارد انجمنمان شده و باعث عدم موفقیتمان گردیده است. همه امتها به سمت پیشرفت می روند اما ما روز به روز پسرفت داریم و نه از همسایه هایمان و نه از گذشته مان درس نمیگیریم ، بلکه هرکس دوست دارد هر مسیری را تجربه کند ، حتی اگر فرد قبل از او از آن مسیر ضرر دیده است! یکی از اعمال بسیار متعفن این است که اگر با فردی مشکل شخصی دارند ، این مشکل در عملکرد ملیشان  نیز اثر میگذارد و در برابر نظرات آن فرد می ایستند حتی اگر پیشنهاد آن فرد شایسته باشد، چون مشکل شخصی با او دارند.این یک بیماری تلخی است که بر جان ملتمان افتاده و مانند یک کرم به هر سمت می لولد تا کل جامعه را گرفتار کند و متاسفم که در بسیاری از موارد در عملکردش موفق بوده است و بسیار مناسب به هدف کثیفش رسیده است.
ما اگر بیدارشویم که که چه وظیفه سنگینی بر عهده هریک از ماست ، آنگاه  محافظه کارانه برای رسیدن به اهداف عالی ، متحد میشویم . هدف عالی این نیست که فقط به اسم ، در هیئتی یا اجتماعی ٫عامل باشیم ، بلکه برماست که برحسب زمانه و وضعیت و دانشمان ، وفادار و روراست به هم ملتمان بمانیم و به وظیفه ای که به ما محول شده ، عمل کنیم.
از آنجا که به انتخابات انجمن آشوریهای تهران نزدیک میشویم ، انجمنی بسیار مهم ، که بایستی در هر مسیری که اساسنامه اش مشخص کرده قوی و عملگرا باشد و در جهت نفع ملی حرکت کند. پس هر کدام از ما کسی را انتخاب کنیم که از روح ملی پر شده باشد و اهداف منیت نداشته باشد تا بهره شخصی ببرد نه نفع عمومی. دعوت میکنیم تا با تمام توان در انتخابات شرکت کنید و رای خود را به افراد روراست امتمان بدهید.
با آرزوی پیشرفت ملی

 

برگردان فارسی از نوشته آشوری نانسی آلدو

دوشنبه, 01 -2668 ساعت 13:05

خلاصه اي از آئين نيايش كليساي شرق:

آئين نيايش كليساي شرق در قرن هفتم توسط پاتريارك ايشو يهب سوم تصويب شدسال كليسائي بر محور عيد رستاخيز و در درجه دوم عيد ميلاد و تعميد مسيح برنامه ريزي شده است كه به چند هفته (شاووعه) تقسيم مي گردد. اين هفته ها عبارتند از:

انجمن آشوریان تهران

یکی از مهم­ترین آداب اجتماعی آشوریان ایران، چنین بوده که هرگاه جمعیت آنان در شهری روی به فزونی نهاده است، آنان به تاسیس انجمن­های ملی و فرهنگی و اجتماعی مبادرت نموده اند. به همین جهت بود که در سال 1898، پس از مهاجرت عده­ ی کثیری از جوانان آشوری-کلدانی ساکن سلماس به تهران و استخدام در وزارتخانه ­ها و ادارات دولتی، بنیان اولیه­ ی انجمن آشوریان تهران گذارده شد.

شبکه های اجتماعی

t logo 

insta

ارتباط با ما

ایران-تهران-انتهای خیابان آیت الله کاشانی غربی شهر زیبا خیابان شهید آلفرد سرگیز اردوشاهی جنب مجتمع قضایی مفتح پلاک 6 -کد پستی 1474997751

ایمیل: .

تلفن: 44312777

فکس: 44312886

flaq

جستجو